Tuesday, July 13, 2010

mohonku padaMU


bismillahirahmanirrahim...

alhamdulillah3..
tak terhingga rasa syukur akhirnya.. akhirnya, dapat jugak saya mengupdate blog yang sentiasa aja berhawa sepi..

lama sungguh rasanya.. menjadikan jiwa saya malam nih dihinggap rasa buak2 untuk mengupdate walaupun dengan idea yang hanyalah 20 percen sahaja sebenarnya.. bukannya tak ada masa, tipu andai kata tak ada sedangkan sahabat2 saya yang lain hebat berjuang bukan sahaja di medan peperiksaan tapi juga di laman blog masing2.. mungkin alasannya kerana idea yang kekeringan.. (nama pun alasan kan) hanya 20, 30 percen akhirnya saya berkeputusan baik tak perlu..

tapi kali ini berbekalkan 20 percen yang ada untuk saya kongsikan, hati ini muktamad untuk mengupdate.. "balighu anni walau ayah" .. terima sajela ya cacat cela post kali nih (macam post lain tak de je)


musim-musim exam nih banyak membuatkan saya berfikir.. atau membuatkan fikiran saya melayangkah? atau mumgkin fitrahnya manusia, di saat susah pergantungannya lebih sikit kepada Penciptanya, Allah. Maka post kali ini hanyalah menceritakan ap yang dilayangkan fikiran saya, dengan harapan moga adalah sedikit sebanyak yang dapat dikongsi dengan para pembaca dan moga ada pengajaran buat semua. dan juga dengan harapan tidaklah dengan post kali ini saya dianggap membuka kisah peribadi mahupun diari untuk dibaca ramai (kalau ya kasitahulah, kalau mahu saya privatekan blog pun maklumkan
bismillah.. moga Allah menjaga agar saya tidak berkongsi lebih dari ap yang patut (amin)

biasa, manusia, bila lemah, banyak yang dipohon pada Tuhan. Saya juga, banyak betul, hingga akhirnya yang melayang-layang di hadapan mata saya adalah pelbagai dosa yang saya telah lakukan dan segala salah silap saya pada keluarga dan rakan.. hingga akhirnya yang mampu saya pohon hanyalah, moga Allah ampunkan segala dosa saya.. yang bertempel2 pada hati yang makin reput dan hitam.. atas dosa yang sama, berulang-ulang kali.. hingga terlalu hina rasanya lagi untuk memohon apa-apa.. asyik memohon ampun atas dosa yang sama. Memanglah Allah itu Maha Pengampun, kerna Allah itu Agung, namun ia bukan alasan bagi kita yang sedia hina sebagai ciptaan dan hamba untuk mengulang dosa.. Lalu hina manakah lagi mungkin diri saya kerana memilih jalan ini sebagai hamba yang akan suatu hari dihadapkan kepada Penciptanya.. Betapa Agung kekuasaan dan belas kasihan Allah pda hambaNYA, saya tak mampu untuk beri alasan apatah lagi untuk kemukakan sebab mengapa saya akhirnya masih sama, atau mungkinkah saya telah celaka, namun Allah tetap ampunkan selagi mana kita memohon...

~what's below is copy pasted~


ورجوتني غفرت لك، على ما آان منك، ولا أبالي. یا ابن آدم، لو بلغت ذنوبك
عنان
السماء، ثم استغفرتني غفرت لك، یا ابن آدم، إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطایا ثم لقيتني
لا تشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة )) رواه الترمذي وقال: حدیث حسن صحيح.

Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata ia adalah hadis hasan sahih.
Daripada Anas r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Allah Ta'ala berfirman: Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan
Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli. Wahai anak
Adam! Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon
ampun kepadaKu, nescaya Aku akan ampunkan bagimu. Wahai anak Adam! Sesungguhnya engkau,
andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, kemudian engkau datang
menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi.

Pengajaran hadis:

(1) Hadis ini menjelaskan betapa besar dan luasnya Rahmat dan belas kesian Allah SWT yang tidak
terbatas bagaikan lautan tidak berpantai.
(2) Allah berjanji akan mengampunkan segala dosa hamba-hambaNya yang berdosa walau berapa
banyak dosa tersebut dengan syarat mereka berdoa, minta ampun dan mengharapkan keampunanNya
dan dengan syarat dia mati dalam lman, tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu.
(3) Syirik adalah dosa besar paling dahsyat yang tidak akan diampunkan oleh Allah SWT walaupun
semasa di dunia dia seorang yang baik, beramal soleh dan melakukan banyak kebajikan. Amal soleh
tidak memberi apa-apa erti apabila dihimpunkan berserta syirik. Sebaliknya, orang-orang yang
melakukan dosa yang bertimbun banyaknya, dia masih mempunyai harapan untuk mendapat kurnia dan
pengampunan Allah SWT, Tuhan yang Maha Pengampun dengan sebab kelebihan imannya.
(4) Hadis ini tidak bertujuan menggalakkan orang-orang mukmin melakukan dosa, sebaliknya ia hanya
menunjukkan peri betapa besar dan luasnya rahmat dan keampunan Allah SWT.

~copy pasting ends here~

Dalam berdoa, seharusnya kita menunjukkan kesungguhan. Andai kata kita tak mampu mengangis maka buatlah mimik muka.. Pernah juga saya terdengar, 'Allah kan tahu apa yang kita nak' menjadi alasan untuk tidak bersungguh dalam berdoa. Sudah tentu! Allah Maha Mengetahui.. ap yang kita luahkan mahupun sembunyikan semuanya Allah tahu.. Tapi tidakkah rasa sungguh besar diri kita sebagai seorang hamba yang sedia hina ditambah lagi dengan timbunan dosa untuk begitu yakin Allah akan memberi, bilamana dalam masa yang sama kita masih sedang melakukan dosa dalam sedar atau tidak dan begitu malas untuk bersungguh2 memohon... Manfaatkan doa sebagai senjata kita para mu'min insyaAllah.. Doalah punca segala kekuatan dan dari doalah wujud penyelesaian segala masalah..

ADAB BERDOA

Hendaklah dalam keadaan suci dari hadas kecil dan besar selain memakai pakaian bersih serta tempat berdoa yang selesa.

Menghadap kiblat dan berdoalah dengan khusyuk tawaduk selain merendah diri kepada Allah.

Doa dimulakan dengan membaca al-Fatihah atau memuji Allah sekurang-kurangnya, “Alhamdulillahirabbi lalamin” diikuti dengan membaca selawat atas nabi.

Angkat tangan hingga kelihatan kedua-dua ketiak disamping perut anak jari menghadap ke atas.
Selepas selesai berdoa, sapukan kedua-dua tangan ke muka.

Berdoa perlulah dengan penuh keyakinan bahawa Allah akan memperkenankan doa kita itu. Jangan sekali-kali berdoa dalam keadaan hati lara dan lalai atau kurang yakin kemahuannya.

Rasulullah bersabda, maksudnya: Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan penuh yakin Dia akan memperkenankan doa kamu. Dan, ketahuilah sesungguhnya Allah tidak akan memperkenankan doa daripada hati yang lalai atau keluh kesah. (Riwayat At-Tarmizi).

Setiap orang Islam hendaklah banyak berdoa kepada Allah ketika dalam keadaan senang atau mudah supaya Allah akan memperkenankan doanya dalam keadaan susah.

Berdoa dengan suara yang perlahan dan merendah diri selain mengakui segala kesalahan serta dosa-dosa yang pernah dilakukan.

Firmah Allah yang bermaksud: Berdoalah kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan (Surah al-Araaf ayat 55).

Sebaik-baik doa ialah dengan kata-kata yang mudah dan ringkas serta mempunyai pengertian yang luas, contohnya:

“Ya, Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka”.

Untuk memohon sesuatu hajat, ulangi perkara itu sekurang-kurangnya tiga kali

Jangan sekali-kali berdoa untuk meminta sesuatu keburukan atau kejahatan, perpecahan dalam masyarakat atau keluarga. Ingat, apabila berdoa jangan meminta sesuatu yang mustahil.

Jangan mudah merajuk apabila doanya tidak dikabulkan Allah. Sebaliknya hendaklah bersabar dan terus berdoa selain berserah diri kepada Allah.

Sebelum mengakhiri dengan ucapan Amin, setiap doa perlu ditutup dengan selawat ke atas Nabi s.a.w selain puji-pujian kepada Allah

wallahuta'ala a'lam


p/s: bittaufiq exam semua yang berkaitan :)

10 comments:

Anonymous said...

:) i mean it...

AnAk iBu said...

suka sangat! saibah, nice post!

Nusaibah said...

to annon:

what do yo mean?

to nani:

mekasih nani, suka nani jugak! xp

Sakinah Binti Ismail~ said...

memohon dgn sepenuh hati..
sering kita lupa point itu kan~

Anonymous said...

tidak seseorang muslim mendoakan kecelakaan terhadap dirinya sendiri. saibah budak baik kowtt..
So doa banyak2 biar betul2 jadi budak baik kan2?

Budak baik budak baik lalalalala~

*kepala kurang betul sedikit dimusim exam ni

Nusaibah said...

to annon:

:)

amin

jzkk

Anonymous said...

akak..

idea 20%
tp ilmu yg sy dpt berganda2 persen kak...

smoga kak brjaya dunia akhirat..n jd doc muslimah sjati

Nusaibah said...

to annon

T.T *so touched*

insyaAllah, amin

kamu juga :)

Salhatul Asma Ruslan said...

saibah....(^^,)/...cantik template baru..(tpaksa2)

Nusaibah said...

he3

sapola yang paksa tu

:)hurmmm....