Monday, May 10, 2010

kongsi kisah

bismillahirrahmanirrahim

"kaifa halukum jami'3n?
alhamdulillah :)

kaifa imanukum jami'3n? yazid am yanqus?
alhamdulillah, yazid insyaAllah :)"


Teringat saat zaman sekolah dulu, sering ditanya dengan soalan2 begini, membuatkan kita sering muhasabah diri.. Dengan kesihatan yang baik yang dikurniakan Allah (alhamdulillah) sudah tentunya amal ibadah juga harus setanding baiknya..tak gitu?



Sentiasa sahaja 'yazid' (bertambah iman) jawapannya. Hakikatnya manusia itu sering bertambah dan berkurang imannya.. 'bertambah berkurang pun biarlah macam tangga, jangan mendatar aja, jangan makin mencuram pulak'-seorang sahabat pernah menasihatkan. Cerita seorang ukhti pula, andai alim ulama' ditanya soalan yang sama pasti mereka menjawab 'yanqus' (berkurang iman) dengan nada yang sedih. Itu tandanya mereka sering merendah diri dan merasa hina di hadapan Allah disebalik bermuhasabah diri. Agak-agaknya apa jawapan terbaik untuk soalan tu ek? hurmm.. Mungkin bukan jawapan yang sebenarnya harus diberi perhatian tapi sebaliknya kesan daripada soalan tersebut kepada diri kita.. mungkin~~

Terimbas pada satu kisah yang berlaku dalam hidup saya pada Ramadhan yang lepas. Tiba-tiba sahaja teringat dan terasa ingin berkongsi.. moga ada hikmahnya. Yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan ya (da warning awal2 da nih).

warning 2*saya tak pandai sangat bercerita melalui penulisan ni, so asif jiddan*
warning 3*kisah ini takde kaitan sangat dengan prolog entry kali ini, asif jugak*




Masjid UITM Dungun, dalam tempoh 10 malam terakhir Ramadhan;

Seusai menunaikan solat terawih 8 rakaat berjemaah (masjid mmg hanya buat 8 rakaat), saya terus beralih ke belakang masjid untuk menunaikan solat sunat. Baru sahaja hendak mengangkat takbir, bahu saya dicuit oleh seorang makcik. Sedikit pelik dan terkejut, (ade buat salah ke?*dalam hati), saya hanya menunggu apa yang bakal disampaikan.

"nak sambung solat terawih 20 ke? makcik nak tumpang jadi makmum?"

Soalan makcik tersebut membuatkan saya tersentak dan sedikit malu. Lantas saya menjawab yang saya hanya hendak menunaikan solat sunat(selain terawih) sahaja dan meminta maaf. Mendengarkan jawapan saya, dengan tidak semena-mena bahu saya dipukul, membuatkan saya terkejut lagi(aduh,bisa sungguh*dalam hati). Tanpa menunggu reaksi saya seterusnya, saya ditegur dengan nada sedikit tegas

"Ramadhan tinggal berapa hari je lagi, pastu da raya. Tahun depan belum tentu jumpa balik Ramadhan. Bila lagi nak dapat peluang?" kemudian terus berlalu.

Saya tersentak sungguh, terkesima n 'lost' sekejap. Teguran ringkas makcik tersebut cukup untuk membuat saya berfikir, sedar dan sedih dek kebenaran di sebalik kata-kata makcik. Tanpa sempat mencongak panjang saya terus berjalan dengan agak laju ke arah makcik tersebut yang sudah bersiap siaga menyambung saki baki terawihnya seorang diri. Cepat-cepat mengambil tempat disebelahnya. Makcik tersebut memandang saya dengan pandangan 'nak solat terawih ke?' dan saya hanya tersenyum.

Maka kami pun berterawih 20 bersama2..

Seusai solat, makcik tersebut memberi doa kepada saya untuk saya amalkan. Doa yang biasa kita dengar dan baca;


“Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (Kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-furqan: 74)

Saya hanya mendengar dan tersenyum pabila makcik menceritakan bahawa dia sentiasa mengamalkan doa ini hingga sekarang malah juga dibacakan bagi pihak anak-anaknya supaya anak-anaknya dikurniakan pasangan dan anak-anak yang baik. Makcik menekankan kepentingan doa tersebut lebih-lebih untuk saya memandangkan peringkat umur saya yang 'sudah tak lama dah' bak katanya. Saya hanya mampu tersenyum (19 baru makcik,ummi pun tak kasi green light mase belajar nih*dalam hati). Seronok berbual pendek dengan makcik, namun terpaksa memohon diri sebab family dah tunggu lame dalam kereta. Keesokannya kami solat bersama lagi berimamkan lelaki yang solat berdekatan tabir muslimat atas perminataan makcik tersebut. Hanya sempat bertemu makcik beberapa hari sahaja, saya tak berjumpa dengan makcik tersebut dah sehingga menjelang Syawal dan hingga hari ini. Moga Allah lanjutkan pertemuan kami di lain waktu. amin ya Rab

Pertemuan dengan makcik amat bermakna dan banyak yang saya dapat, Alhamdulillah.
Moga tak masuk telinga kanan keluar telinga kiri, insyaAllah.

kesimpulan cerita
*Hargai Ramadhan. Ramadhan itu rahmat.
*Amalkan doa tu ye sahabat2. Harus mula sedari awal,bukan bila dah nak kawen atau dah kawen.
*apa lagi yang sahabat2 dapat? kongsikan :)


Minta maaf atas segala kesalahan. Yang baik itu ilham Allah semata-mata dan yang tidak adalah kehinaan diri ini sebagai hamba. Minta maaf andai tertokok-tambah cerita (kurang ingat sangat detailsnya). Moga ada yang baiknya yang dapat diambil dari kisah ringkas ini.

wallahuta'ala a'lam

5 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum.

nak kongsi sket hihihi
\(^^)/ nk kaween!!
1. Akak just nak bagitau sedikit tentang penggunaan أو ngan أم .أم digunakan dalam ayat persoalan, sebagai contoh yazid am yanqus?. dan penggunaan أو dlm ayat biasa2
2. Ni Nusaibah mesti dah nak kawen erk? Dah ada calon ke?(*.~)
3. semoga mendapat suami yg soleh yg sentiasa mengingatkan diri dgn U'budiyyah kpd Allah. jgn lupa doakan akak ye~! semoga akak dijodohkan dgn suami yg taat dan patuh perintah Allah (nanti akak jemput kawen nanti ye!~)

KAK AINA
ex-kisasian 2006

najibah said...

isk3 *muhasabah* terima kasih atas entri yg brmakna..

~apakah kita insan rabbani atau insan ramadhani~

Nusaibah said...

to kak aina

akak!! lme nyer tak dengo kabo..
sihat no?:)

1. mekaseh :). bereh2 saya tukar segera.. *arab fail~~

2. mne ade akak nih.. still single n invinsible la..

3. amin2 ya Rab. mekaseh akak :) insyaAllah2, saya doakan akak sme.. jangan lupe taw jempt..

to jeep

alhamdulillah,
da takut sgt da kalau2 enrty nih entry merapu..

muhasabah2..
rabbani atau ramadhani~~

:)
p/s:jgn lupe projek kite.. xp

manju said...

saibah,,,touching ngn mk cik 2.. klu ju jmpe ngn mk cik cm 2 msti ju rase syukur sgt2 bab allah bg tegurun dlm bntuk cm 2..

Nusaibah said...

to manju..

btul2..

kalau org jadi makcik tuh untk manju, manju touching tak? hehexp