Thursday, April 15, 2010

kifarah hati

bismillahirrahmanirrahim


aku tak tahu rupa hatiku sekarang
mungkinkah bertempel-tempel kotor hitam
atau mungkinkah telah legam

bercalar-balarkah hatiku
kerana sakit atas silap perbuatan sendiri
sembuh pun pasti tinggal kesan

kadang-kadang aku terbayang
andai terpapar hatiku di hadapan
pengsan aku.. mungkin
atau menangiskahku tak keruan

kasihan
kasihan hatiku
tak pandai aku jaga
sampai jadi sakit
sampai hitam
kaku beku..


Makna Qalbun atau Hati

Maka lafaz Qalbun yakni hati diistilahkan bagi dua makna seperti mana berikut;

Makna Pertama ialah daging yang rupanya seperti buah kayu sanubari yang ditaruh di dalam pihak kiri daripada dada dan di dalam batinnya itu berlubang tempat diam darah yang hitam iaitu tempat terbit ruh dan tempat keluarnya ruh. Dan daging yang dinamakan hati itu yang atas rupa buah sanubari itu ada juga terdapat pada binatang dan orang mati.

Adapun makna Keduanya ialah Latiifatul Rabbaniyah Ruhaniyah yakni jisim yang halus yang dibangsakan kepada TuhanNya. Inilah hakikat Ruh manusia seperti firman Allah; {Kata olehmu ya Muhammad; bermula Ruh itu perbuatan Tuhanku). Dan adalah baginya berhubung dengan daging yang bernama hati sanubari itu. Adalah hati yang bernama Latiifatul Rabbaniyah inilah yang mengetahui akan Allah dan yang mendapat(mencapai) olehnya bagi sesuatu yang tidak mampu didapat dan dicapai oleh khayal dan waham. Adalah hati yang bernama Latiifatul Rabbaniyah inilah Hakikat Insan dan iaitu yang dikhitob oleh Allah Taala di dalam Alam Arwah dengan firmanNya; (Alastu birabbikum Qaalu bala syahidna ertinya Tiadakah Aku Tuhan Kamu?. Maka berkata sekelian ruh itu; "Bahkan! Engkau Tuhan Kami"}.

Dan kepada makna kedua inilah diisyaratkan dengan firmanNya; {Bahawasanya di dalam demikian itu merupakan peringatan bagi seseorang yang ada baginya hati}.

bismillahirrahmanirrahim

alhamdulillah, segala puji bagi Tuhan sekalian alam yang memberi nikmat kesihatan dan kesenagan bagi sekalian mahkhluqNYA yang dikehendaki. Fitrah manusia, bila da takde baru rasa kelebihan bila ada. Allah berhak menarik dan memberi nikmat pada sesiapa sahaja, bila2 masa sahaja, di mana2 sahaja. Namun tidak ada yang dikurniakan Allah baik musibah mahupun kesenangan adalah saja-saja atau sia-sia. Setiap sesuatu pasti punya hikmahnya.. tak gitu? :)

da minggu ketiga diserang batuk (diserangkah??).. beli antitussive(pelega batuk) di pharmasi pun tak berkesan.. terima kasih kepada sahabat2 yang prihatin yang menasihati saya berjumpa doktor.. Alhamdulillah semalam pegi.. Jangan risau, bukan pneumonia mahupun TB.. :)

Alhamdulillah, ini kifarah dosaku.. Moga dapat sedikit-sebanyak membersihkan hati hitamku.. amin ya Rab..



*ps: minta maaf kerana batuk orang maybe menganggu korang esp di kelas mahupun praktikal.. kepada ahli beyt, batukku menjadi penyeri kesunyian rumah kita kan3.. :)

wallahuta'ala a'lam

5 comments:

Anonymous said...

شفاك الله
pneumonia inflammation of lung parenchyma accompanied by consolidation. pergi hospital buat apa? X-ray?

Anonymous said...

ألست بربكم قالوا بلى شهدنا
tertinggal syahidnaa..

Nusaibah said...

to annon 1

allahumma amin

jzkk,
x, cek bese2 je..
lagipun baru je lepas buat xray untuk TB akhir tahun lepas..

inflamation of the resp tract je

to annon 2

jzkk

really appreciate it

Salhatul Asma Ruslan said...

syafakillah saibah(^^)

InshaAllah xde apa2 biiznillah~

محمد فردوس سعد said...

syafakillah ya ukht..inna ma'al 'usri yusra

moga hati ana jugak dapat dibersihkan dari kejahilan2 yg melanda diri tiap saat dan ketika

salam ziarah :)