Thursday, September 30, 2010

Masa Muda

bismillahirrahmanirrahim..

Mungkin masih belum terlambat nak ucapkan

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin...


Almaklumlah, kita sebagai manusia banyak membuat kesalahan dalam kita sedar mahupun tidak, mahu mahupun tidak, berniat mahupun tidak... Jadi ucapan ini saya tujukan terutama pada mereka yang telah lama bersabar dengan karenah kareneh saya selama ini, terima kasih dan ampun maaf dipinta banyak2...

Hidup ini tak lari dari kesalahan sama ada pada diri sendiri, pada orang lain dan pada Allah s.w.t . Inilah lemah kita sebagai hamba. Takkan mungkin jadi sempurna. Tapi kita boleh berusaha. Persoalannya pula, semampu mana? Hasilnya mungkin berbeza tapi soalnya adalah pada usaha kerana manusia itu sendiri diciptakan tak sama. Hikmah Allah itu berjuta, cuma kadang kita tak mampu mencungkil mahupun menyedarinya kerana kelemahan daya mampu fikiran kita sebagai hamba.

“Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”
(QS. Al Baqarah, 2 : 286)

Hari ini terakhir september. Saya mestikan juga diri utk mengupdate biar ada walau satu post untuk bulan ini. Tukar templete bolah 2 kali takkan satu post baru pun takde, kan2~~ aduhai.. minta maaf sekali lagi sahabat2 sekalian. Btw, templete ni cantik kan :)



Bolos bicara hati
Kadang mengukir kuntum kadang tidak
Pada degup nadi yang baru
Aku nyatakan kesahku...

Setiap detik langkah
Meringat menghampiri ajal
Pada lepas nafas yang lalu
Aku luahkan kesalku...

Hidup hanya sementara
Muda hanya sekali

Dan saat yang telah pergi takkan kembali..


“Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (QS. 62:8)

Kematian mencari dan mengejar. Tak kira muda atau tua, sihat atau sakit, bersedia mahupun tidak. Kematian menanti semua. Kerana syarat wajib untuk mati adalah untuk hidup. Dan kitalah yang hidup itu. Ikhlas adalah semata-mata kerana Allah. Ikhlas kah kehidupan kita?

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.” (QS. 29:57)

Sungguh hayat dunia itu terlalu singkat andai dibandingkan dengan hayat barzakh, mahsyar dan akhirat. Dan pada yang singkat itu terdapat muda yang sekali. Dan muda yang sekali ini lah mempengaruhi hayat barzakh, mahsyar dan akhirat kita kelak.

So let us set our priorities straight

'Muda hanya sekali. Masa ni lah nak hidup utk dunia'

or

'Muda hanya sekali. Masa ni lah nak hidup utk akhirat'


Tepuk dada tanya iman..

Bayangkan sahabat-sahabat sekalian, dari titian sirat hendak jatuh ke neraka sudah 70 tahun lamanya. 1 tahun dunia sama sekali tidak sama dengan 1 tahun akhirat. Sanggupkah akhirat dikorbankan kerana dunia yang sementara?

Kematian bukan ketiadaan hidup, tetapi ketiadaan hidup dunia. Kebebasan dari yang fana. Tinggal yang sementara utk yang selama-lamanya. Maha suci Allah, hatta kematian itu sendiri adalah satu nikmat. Namun, hati kita dikaburi penyakit akhir zaman, iaitu al-wahn (cintakan dunia dan takutkan kematian) (na'uzubillahimin zalik). Dan manusia itu cenderung mengabaikan ap yang tidak disukainya dan ditakutinya.

Cukuplah kematian itu menasihati kita. Membimbing dan mengiringi setiap langkah dan keputusan. InsyaAllah..

Astaghfirullah..

Menulis utk berkongsi manfaat semata. Yang tidak itu abaikan, yang salah itu maafkan.

Selamat hari lahir pada sahabat2 yang turut lahir pada bulan ini. InsyaAllah, bertambah umur bertambah amal.. amin ya Rabb.

Wallahua'lam

6 comments:

Salhatul Asma Ruslan said...

Istighfar dan Maafkan semua setiap hari.
InshaAllah kheir~

Salhatul Asma Ruslan said...

Allah~ lupe nak ckp..nice template(^^,)/..hijau yg cntik!

Nusaibah said...

memang hosmet sejati ah..
org 1st kowmen~~

insyaAllah

cantik kan.. ske sgt templete nih.. <3<3 :)

Sakinah Ismail said...

cantik template.
huahahaaa..

hehe.

moga kita diberi kekuatan untuk saling menegur. insyaAllah~

Nusaibah said...

kalah da templete keynah~~
yeay.. :p

insyaAllah :)

tulip putih said...

saibahh..lama x singgah n drop comment..rinduuuu..waaa....

teringat zmn budak2 ngn saibah :P