Saturday, July 11, 2009

dari jendelaku

bismillahirrahmanirrahim..

dengan namaMU yang mengatur segala sesuatu..
ampuni kami yang terlalu sering lalai lupa..

dari jendela ini ku lihat dunia dan seisinya
ku lihat kemiskinan, peperangan,
ku lihat perpecahan

ku lihat si ibu mengemis
ku lihat si anak menangis
ku lihat saudara bertengkar
ku lihat keluarga bubar

pada mata mereka
ku lihat kekayaan, darjat,
dunia, nama,
ku jumpa miskin, rendah,
lalai, murah

ku lihat bumi tua menderita
mula berantakan

ku lihat manusia membunuh demi mencuri
ku lihat manusia seronok menjual maruah dan diri
ku lihat manusia lupa keluarga anak dan isteri
lalu ku lihat kedamaian, kebahgiaan, kesetiaan, kasih sayang menjauh pergi
ku dengar bumi tua menangis
beratapan

dari satu sudut dunia
aku lihat senario menyayat hati

aku lihat saudaraku dibunuh diseksa tanpa belas kasihan
dalam masa yang sama aku juga lihat saudaraku sendiri saling berbunuhan
aku lihat saudaraku disana bergadai nyawa dan segala demi agama dipertahankan
hairan, dalam masa yang sama aku lihat saudaraku disini sendiri yang memijaknya
aku lihat saudaraku itu lapar mencedok nasi pada pasir mencari rasa pada rumput
aku lihat saudaraku ini pula kenyang tanpa syukur membazir-bazir pada nikmat

aku lihat saudaraku memanggil di sana
aku lihat saudaraku ramai berbondong di serata dunia
seolah lemas di laut kerana kehausan
ramai hakikatnya bersendirian

aku lihat mereka yang lalai kebanyakan masa
cakna seketika cuma

kemudian aku tak dapat melihat lagi
kabur mata basah
bila aku lihat
ditengah-tengah mereka itu ada aku..

"Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan RasulNYA, dan janganlah kamu berpaling daripadaNYA, sedang kamu mendengar (perintah-perintahNYA), dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (munafik) yang berkata: 'kami mendengarkan' padahal mereka tidak mendengarkan."

al-Anfal:20-21


"dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya"

al-Baqarah: 269




*alhamdulillah da habis 4 paper, 3 mores to go.. mohon doakan kami (^^,) jzkk
*sangat tak sabar nak balik mesia. 22.7 insyaAllah
*post ini adalah sempena pelancaran blog angah secara public *wink* hehe.. chaiyok angah tembam xp ~tapi tak de kne mengena pun~~

4 comments:

Anonymous said...

Sajak yg penuh makna, semoga ramai tersentuh hatinya sprtmana tersentuh hati saya membacanya...

*buat sendiri ke sajak tu?...

Salhatul Asma Ruslan said...

salam saibah..

first time komen..

bittaufiq wan najah fil imtihan~
Allah ma3ana!

(^^,)/

fieqa said...

salam saibah..
salam ziarah dr mesia..

wah.balek mesia 22.7 ek..
^_^

maat taufiq wannajah fil imtihan!
doakan org disini juge!INSYAALLAH..

nice post!

Nusaibah said...

to anonymous

alhamdulillah
moga yang baik itu dikongsi
yang keruh ditinggalkan..

*ya

to asma

ececece
excited la nih komen nih..
(^^,)
moga terus berbahagia
dengan mengomen lagi..*wink*

to fieqa

wahistani awi(miss u very much)!!
datang la jemput org kat klia
hehe(^,~)

bittaufiq to u too
insyaAllah didoakan selalu
jzkk