Monday, January 26, 2009

Kembali Dagang?

bismillahirrahmanirrahim...

Islam itu mulanya dagang (asing),
dan akan kembali dagang(asing),
Maka beruntunglah orang-orang yang dagang (asing)....



Smoking Girl Pictures, Images and Photos
sejak bila rokok jadi begitu biasa dalam kalangan remaja?

Surah an-Nisa' ayat 29

Dan janganlah kamu membunuh dirimu, sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu.

Surah al-Baqarah ayat 195

Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan diri kamu ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.

Sabda Rasulullah saw:

Tidak (boleh melakukan/menggunakan sesuatu yang) berbahaya atau membahayakan.
(Riwayat Ahamad dalam musnadnya Malik dan Tarmizi)



gambo baju siti Pictures, Images and Photos
sejak bila yang membuka aurat itu lebih bertamadun (modern) dari yang menutup aurat?

Surah Al-Ahzab ayat 33;

"Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu; dan dirikanlah sembayang serta berikanlah zakat; dan taatilah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan dari kamu-wahai "ahlul bait", dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji)."

Surah Al-Ahzab ayat 59:

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."


ibu menangis Pictures, Images and Photos
sejak bila para ibu mula melahirkan tuan mereka?

Surah Luqman ayat 14-15:

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusuinya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepadaKulah kembalimu. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepadaKu, kemudian hanya kepadaKulah kembalimu, maka Aku beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.”


aF Pictures, Images and Photos
sejak bila hedonisma jadi budaya?

Surah al-Mukminun ayat 1-3

Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman . Yaitu orang-orang yang khusu' dalam solatnya . Dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tidak berguna .

surah al-Isra' ayat 18

Barangsiapa yang mengkehendaki dunia sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang Kami kehendaki bagi orangorang yang Kami kehendaki dan kami tentukan baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.


derita gaza2 Pictures, Images and Photos
sejak bila muslim mula lupa bahawa muslim yang lain itu adalah saudaranya...

Surah al-Hujuraat ayat 10

Sesungguhnya orang-orang mu'min adalah bersaudara

Sabda Rasulullah saw:

Orang Islam adalah saudara sesama Islam, tidak menzalimi sesama mereka, tidak mengecewakan sesama mereka, tidak membohongi dan tidak memhina atau merendah-rendahkan sesama mereka. Cukuplah dikira seseorang itu bersifat jahat bagi mereka yang memperendah-rendahkan saudaranya seIslam. Setiap orang Islam terhadap Islam ada hak yang perlu diperlihara, iaitu darahnya(nyawanya), hartanya dan maruahnya.
(Riwayat Muslim)



"Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan rasulNYa,
dan janganlah kamu berpaling daripadaNYA,
sedang kamu mendengar (perintah-perintahNYA),
dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang(munafik) yang berkata:
'kami mendengarkan'
padahal mereka tidak mendengarkan"
(al-Anfal:20-21)


banyak lagi fenomena2 zaman kini yang tak mampu tuk di'include'kan (ma'lish.. ma'lish)

sebagai renungan diri dan mereka yang sudi (^^,)

wallahua'alam

1 comment:

Sakinah Ismail said...

"Demi masa sesungguhnya manusia itu telah berada dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan saling berpesan2 kearah kebenaran, dan saling berpesan2 kearah kesabaran"