Wednesday, February 9, 2011

opps ujian piramid

bismilahirrahmanirrahim..


" telah berjanji bahawa Allah itu yang pertama..."

Alhamdulillah, siapa sangka untuk cuti winter kali ini ke Malaysia juga pulangnya saya. Adik-adik, sepupu, mak saudara dan umi ayah yang kerap bertanya " bila nak balik lagi?" selama ini saya jawab dengan penuh yakin "insyaAllah bulan 7 ni". Tup tup masih di bulan febuari saya sedang berilek-ilek atas katil sendiri di rumah menulis blog. Sungguh, sebaik-baik perancangan itu perancangan Allah dan sehalus-halus peraturan itu aturan Allah. Maka siapa yang hendakkan perancangan dan aturan terbaik dalam hidupnya, maka letakkanlah dan pergantungkanlah segalanya hanya pada Allah swt.


*gambar hanyalah hiasan semata

Krisis Mesir, Operasi Piramid, Day of Departure..

Ya saya di situ untuk sedikit sebanyak meraih dan mengutip pengalaman bermakna. Hakikatnya, tidak banyak yang saya alami melainkan kebanyakannya hanyalah bunyi-bunyi. Berada di dalam rumah, bersama rakan-rakan yang lain, kami diuji dengan sedikit ketakutan yang Allah turunkan sebagai ujian yang kecil. Mengapa hanya kecil? Kerana kami diuji dengan ketakutan dalam keadaan yang Allah letakkan kami dalam keselamatan, alhamdulillah.

"Demi sesungguhya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." al-Baqarah; 155

Mana boleh kami merintih, mana boleh kami mengeluh sepatutnya, bila Allah uji kami dalam masa yang sama letakkan kami bergelumang masih dalam nikmatNYA yang bukan sedikit. Bukankah sabar itu adalah pada kejutan yang pertama?
Astaghfirullahalazim, cakap atau tulis memang senang..

Nikmat apa yang dimaksudkan?
nikmat diuji dengan ketakutan dalam keselamatan
nikmat makan sedap dengan meriah bersama rakan-rakan (tidak diuji dengan kelaparan)
nikmat masa lapang yang sebelumnya kami ternanti-nanti dengan keluhan
nikmat persahabatan yang Allah eratkan
dan masih banyak untuk di'list'kan..

Alhamdulillah..

Sesungguhnya maghfirah Allah luas melebihi dosa hambaNYA
dan kasih sayang Allah melebihi murkaNYA
nikmat Allah melebihi balaNYA
cakna Allah terhadap hambaNYA itu sentiasa..

maka cakna kita terhadap Allah dan agamaNYA?


“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta.” al-Ankabut; 2-3


Hakikat ujian. Ujian tidak dapat tidak akan diringi hikmah. Maka apa yang tidak diiringi hikmah, bukanlah ujian tetapi bala. Ujian tidak dapat tidak harus diiringi dengan sabar. Maka bila tidak diiringi dengan sabar tetapi keluhan, ujian akan menjadi bala. Ujian tidak dapat tidak mengeratkan hubungan hamba dengan Penciptanya. Maka bila hubungan menjadi semakin jauh dengan Tuhan disebabkan ujian, memang balalah yang kan menimpa.

Hakikat mukmin. Mukmin sentiasa dalam keadaan beruntung. Bila diuji sabar, maka akan menjadi baik untuknya. Bila diberi nikmat syukur, maka tetap menjadi baik untuknya.

Hakikat munafik. Munafik bila diuji mengeluh, dan itu menjadi buruk untuknya. Bila diberi nikmat kufur, dan nikmat itu juga menjadi buruk untuknya.

Tepuk dada tanya selera..

"dan bahawasanya seseorang manusia itu tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya" an-Najm; 38

alhamdulillah, opps piramid buat saya da tamat. Tetapi rakyat mesir masih dalam ujian dan perjuangan. Sama-sama kita doakan yang terbaik buat mereka dan Islam.

wallahua'lam

1 comment:

BELLAZRAK said...

Assalamu alaykum sister

I want to share with you one of my blogs :
http://holy-system.blogspot.com