Tuesday, December 1, 2009

korban diri

bismillahirrahmanirrahim

dengan namaMU ya Allah
yang membolak balikkan hati
tetapkanlah hati kami
atas satu2nya jalan yang Kau redhai..

kembalikan diri kami
yang terkadang hilang kala perjalanan menuju redhamu..

amin ya Rab..


golak bolak sang hati
kecil buih ombak yang berarak
kadang datang memukul pesisir
pecah pecah
kedian datang lagi..

dia butir pasir paling halus
turut pecah pecah
bersama buih
pasang dia tenggelam
surutnya basah hitam

bukan kerana halus dia perlu tenggelam
bersama buih menyurut
tapi kerana dia halus dia mampu timbul
memukul bersama ombak

biarlah
andai dia larut mencuba
andai pecah memukul
biar menjadi korban dirinya

biar jadi halus berkilau pada pesisir
bukan kerana kering
bukan putih

kilaunya kerana
pernah surut bersama buih
bangkit melantun bersama ombak

biar dia si halus
yang menghiasi pesisir putih pantai

andai larut andai pecah
biar diterima
jadi korban diri
kerana ini juang
dia si pasir halus....

_________________________________________________________


"apa itu korban?"

"korban?...... hurmmm.. macam korban sembelih lembu je.."

"okeh, tuka.. pengorbanan. apa itu pengorbanan?"

"kite rse.. pengorbanan tu kan.. macam menggadaikan sesuatu demi mencapai sesuatu.. betul tak?"

"ap yang digadaikan?.. demi mencapai ap?.."

"-mengadaikan, meninggalkan segala kepentingan, kesukaan dan kecintaan duniawi demi mendekatkan diri dan mencapai redha Ilahi- ...betul tak? boleh diterima tak?"

"kalau macam tuh.. ap pengorbanan yang telah dibuat?"

"....."

apa erti pengorbanan pada anda?
apa pengorbanan yang telah anda lakukan?

_______________________________________________________
bismillahirrahmanirrahim

100. Ya tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk org-org yang soleh.

101. Maka kami beria dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat sabar.

102. Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama ibrahim, Ibraim berkata, "Hai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu " Ia menjawab, " Hai bapaku, kerjakanlah apa yng diperintahkan kepadamu; insya allah, kamu akan mendapatiu termasuk orang-orang yang sabar:"

103. Tatkala keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas pelipisnya (nyatalah kesabaran keduanya).

104. Dan Kami panggillah dia : Hai Ibrahim,

105. sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu" sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang yang berbuat baik.

106. "Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata."

107. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar.

108. Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di kalangan orang-orang yang datang kemudian.

109. (iaitu) kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim

~as-soffat~

maka benarlah kata-kataNYA yang Maha Agung..

____________________________________________________

assif jiddan kerana terlalu lalai dalam mengupdate blog
seharusnya perlu lebih bertanggungjawab
insyaAllah,
bantu saya
doakan saya....

wallahua'lam

7 comments:

nurhdyh said...

salam saibah.
ape kaba?

lame kite tak siggh sini.huhu.

Nusaibah said...

wassalam

alhamdulillah
semua baik2.. (^^,)

aah, hehe

tak nak datang mesir ke?

tulip putih said...

salam saibah,

aku rindu kamu!..

iskh3..=((

last aritu smpat webcame ngn ko kejap kan..:)

pekabo saibah??..:)

eh, ni aku piqa yerp..tuka name.hihi..:)


btw, nice post..best ayat ko!..=)

Salhatul Asma Ruslan said...

Salam saibah~

Sokmo buka laptop sokmo rajin updatelah ye,inshaAllah,jgn buka wat bnda lain je byk~~~

btw~nice words...
sape yg halus2 ni,org ke?(^^,)

Nusaibah said...

to piqa

windu kamu juga..:(

nak wat cne
org tuh cbuk.. (^^,)
moga dipermudahkan segala urusan

alhamdulillah
org baik2 semuanya

tawu2
kamu si tulip putih
ad bce entry piqa pasal tuh
hehe
menarik2..
tetibe org pun macam minat tulip putih jugak (^,~)

to salhatul asma

baik2 insyaAllah
(^^,)

hamboi,
bab2 halus ni mule dia nak mengaku..
hadei~~perahsantan tol~~
xp

ju said...

saibah...............ju tules nie bab saibah suh..kne pakse comment..huhu

水煎包amber said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社